ضرورت داستان نویسی

چرا داستان نویسی؟

داستان‌ نوشتن مهارتی است که بسیاری از نویسندگان آن را دستِ‌کم می‌گیرند. چرا که به گمان آنها این مهارت، مهارتی پول‌ساز یا سودمند نیست. حتی آنها که نویسندگی را به عنوان سرگرمی درجه دو انتخاب می‌کنند، داستان نویسی را در اولویت‌های آموزش نمی‌گذارند.

اما در این جستار کوتاه با شما از اهمیت داستان نوشتن حتی برای افرادی که تصمیم دارند در ‌digital marketing یا content marketing کارکنند، می‌گوییم. البته منظور ما کسب این‌مهارت در حد نوشتن یک رمان یا حتی داستانی‌نیمه‌بلند نیست. چرا که مراحل ابتدایی این مهارت نیز می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

۱) رسیدن به ذهن ساختارمند به وسیله داستان نویسی

برای نوشتن یک‌داستان باید به طراحی دقیق آغاز، میانه و انتها توجه داشته‌باشیم. احتمالا بارها از زبان نویسندگان جوان این جمله را شنیده‌اید:

«ساختارش توی ذهنم هست، فقط باید پیاده‌سازیش کنم.»

این افراد زمانی‌که کمر همت به نوشتن طرح خود می‌بندند، تازه درگیر ساختار قصه خود می‌شوند. به زودی خواهند دید که نوشتن داستان با آنچه به عنوان طرح در ذهن می‌پرواندند، بسیار متفاوت است. ما برای داستان نوشتن ناچاریم عباراتی منسجم را در یک طرح یکپارچه ارائه دهیم. حتی گاهی ممکنست برای حفظ اتحاد متن خود قید طرحِ‌ذهنی از پیش‌تعیین‌شده را هم بزنیم.

نوشتن قصه ما را وادار می‌کند ساختارمند بیندیشیم تا مفاهیمی که قصد انتقالِ آنها را داریم، به شکلی جذاب و خواندنی مخاطب ما را درگیر کند. می‌توان گفت داستان نویسی درسِ مهمی است که به مغز خود می‌دهیم تا ساختار متمرکزی پیدا کرده و یافته‌های خود را به شکلی منسجم ارائه کند.

در این مطلب بخوانید: اصول داستان نویسی

۲) نگرش تحلیل‌محور به کمک داستان نویسی

وقتی برای اولین‌بار داستانی می‌نویسید، از یک مخاطب عادی به مخاطبی VIP تبدیل می‌شوید. اکنون ذهن شما نمی‌تواند در برابر متونی که می‌خوانید ساده عبور کند. اگر داستان نویسی را به عنوان یک مهارت مهم ادامه دهید، ناخودآگاهتان هوشیار شده و سریع‌تر از قبل نقاظ ضعف و قوت متونی را که می‌خوانید درک می‌کند. نوشتن داستان در افزایش این‌مهارت تاثیر سریع و چشمگیری دارد. چرا که در فرایند تولید قصه ذهن ما بیشترین درگیری را با کلمات دارد. جذاب‌سازی قصه در کنار قابلِ‌فهم و آسان‌بودن خوانشِ آن از عواملی ست که نویسنده را وادار می‌کند بهترین نسخه از خودش را در نوشتن داستان ارائه کند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: گذشته؛ کلیدی برای شناخت شخصیت

بهترین گزینه

 نوشتن داستان به ایجاد تفکر نقادانه کمک می‌کند و از سوی دیگر ما را وادار می‌سازد برای جلب مخاطب بهترین نسخه از قلمِ‌خود را ارائه دهیم. می‌توان گفت داستان‌ نویسی مهارتی است که در کنار محبوبیتی که برای نویسنده ایجاد می‌کند، ذهن او را برای خلق آثار دیگر مانند متون علمی و پژوهشی آماده می‌سازد. نوشتن داستان چالشِ بزرگی برای نویسنده محسوب می‌شود و اگر او از این آزمون سرافراز بیرون بیاید و در نهایت موفق به خلق داستانی یکپارچه بشود، در مواجهه با آثار ادبی نگاهی منتقدانه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *